Hvilken Hyundai i40 1,7 CRDI skal du mon vælge? Her er vores valg

Hyundai i40

Promoverer 1,7-liters diesel

Når du tager ned til din Hyundai forhandler her i Danmark for at prøve den nye Hyundai i40, så vil du formentlig opleve at din forhandler stiller en 1,7-liters diesel udgave til din rådighed.

 

Det er i hvert fald hvad den danske presse primært har prøvet, og samtidig hvad jeg oplevede, da jeg mødte de ansatte hos Bjarne Pape på Amager, hvor jeg skulle hente min pressebil af i40 (en 1,7-liters diesel).

 

Derfor tænkte jeg på – hvilken Hyundai i40 1,7-liters CRDi er mon bedst?

 

Hyundai i40

 

Den hvide pressebil
Jeg havde faktisk allerede prøvet den hvide pressebil, inden jeg hentede den. Men det blev ikke mindre spændende af den årsag.

 

Den hvide Hyundai i40 havde ‘Premium’ pakken, som gav en ide om, hvad den koreanske bilfabrikant har mulighed for at tilbyde dig i denne bil. I pakken får du blandt andet navigation med bakkamera, et højtaler system med subwoofer, nøglefri adgang, opvarmet rat mm. Bilen havde tilmed 18″ fælge og panoramatag (24,995 kr).

 

Det er ikke unormalt at de forskellige producenter låner dele fra hinanden. Gearknoppen synes jeg virkede utroligt meget, som den du finder i en Opel Insignia OPC. Ligeledes er gearene i den seks trins gearkasse ret lange. Det betød at det var en fornøjelse, at køre på motorvej samt at brændstoføkonomien var fornuftig mens støjen fra motoren var næsten ikke eksisterende.

 

En af de mange fede funktioner jeg fandt i bilen, var sædevarme til bagsædepassagererne – det har jeg ikke set før, ved mindre bilen er et par klasser over!

 

Fakta
Mærke/Model: Hyundai i40 1,7 CRDI 136 hk
Motor: 1,7-liters turbodiesel, R4
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Stationcar
Siddepladser: 5
HK/Moment: 136/325
Topfart: 200 km/t
0-100: 10,6 sek.
Km/l: 21,3 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 419,995 kr.

 

Udstyrspakke: Premium + panoramatag + 18″ vinterdæk, samlet pris for pressebil = 444,995 kr


Ved første øjekast
Når vi kommer til det store spørgsmål om, hvilken udgave af i40 1,7 CRDI du skal vælge, vil mit valg måske overraske dig.

Jeg fik mulighed for at prøve tre udgaver. En med automatgear og samme udstyr og motor som den hvide pressebil, og så fik jeg lov at prøve en 115 hestes udgave med mindre udstyr.

Ved første øjekast, ligner de tre biler hinanden. Dog skiller den lille sig ud ved et ‘Blue’ logo på bagsmækken, samt små alufælge på det ydre. I kabinen er det dog her, at du oplever den store forskel ved denne ”Style” udstyrspakke.

 

7298661_IMG_7213

 

Hyundai i40 1,7 CRDI 115 hk
Den 115 hestekræfters udgave gør det godt. Det er ikke længere den nøgle fri betjening, når bilen skal startes. Men hvis du ikke har prøvet andet før, er dette fint nok. Motoren trækker ikke lige så kraftigt som den større 136 hestes udgave, men momentet og kræfterne er placeret i samme omdrejningstal.

 

På min korte test af denne mindre udgave, synes jeg faktisk ikke, at behovet for de flere heste og merprisen for den større motor, var til stede for den almindelige dansker. Med fem fuldvoksne mænd og bagage i det store bagagerum, kunne det måske godt være at man tænkte på de sidste heste – men til hverdagsbrug mener jeg ikke det føles som en nødvendighed.

 

Men en ting du meget hurtigt kommer til at savne i denne store stationcar, er bak sensoren. Du har dog fået erstattet dit bak kamera fra midterkonsollen, med en lille skjult skærm i bakspejlet, som kommer frem når bilen er sat i ”Reverse”. Men i40 lider af samme problemer, som andre større stationcars – nemlig med udsynet bagtil. Derfor, er en bak sensor i i40 næsten et must-have.

 

Glastaget kan man godt overleve uden, men det giver en fornemmelse af, at kabinen er endnu større – samtidig med at det kan give bagsædepassagererne en anden oplevelse under køreturen. Glastaget kan samtidig bruges som soltag, da det kan åbnes op. Og i i40 er der taget højde for, at du i kabinen ikke oplever vindstøj ved åbent tag.

 

I instrumenteringen, var displayet et andet. Du kunne dog stadigvæk vælge de samme informationstavler, men opsætningen var anderledes. Midterkonsollen var tilmed en anden.

 

Opsætningen på denne midterkonsol, var ikke lige så overskuelig som i den store udstyrspakke, og det skyldes blandt andet, at der i den store pakke er en touch-skærm, hvor mange af funktionerne er gemt under modsat her, hvor der var ”en knap for hver funktion”.

 

Fakta

Mærke/Model: Hyundai i40 1,7 CRDI 115 hk

Motor: 1,7-liters turbodiesel, R4
Gearkasse: 6-trins automat gearkasse
Karosseritype: Stationcar
Siddepladser: 5
HK/Moment: 115/260
Topfart: 190 km/t
0-100: 12,9 sek.
Km/l: 23,3 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 359,995 kr.

 

Udstyrspakke: Style, samlet pris for demobilen = 359,995 kroner (kørt 1.500 km)
Hyundai i40 1,7 CRDI Aut 136 hk

 

Hyundai i40

 

Hyundai i40 1,7 CRDI 136 hk aut
Den sidste af mine tre testbiler, var en i40 med samme udstyr og motor, som min hvide pressebil. Forskellen i denne, modsat min pressebil, var dog automatgearet.

 

Hyundai har sat vinger på dit rat, som gør det lidt mere sportsligt og funktionelt. Du kan dog stadigvæk sætte gearstangen i semi-automatisk, og så vælge gearskiftene via den. Trækket i den automatgearede udgave er som at køre den med manuel. Moment og kræfter er ligeledes placeret i samme omdrejninger.

 

Gearkassen skifter upåklageligt og meget behageligt. Der er en glidende overgang mellem gearskiftene. Den skifter dog gear med lidt forsinkelse, men det oplever man også i andre biler med automatgear, i samme klasse.

 

Hvis du vælger at give merprisen for en udgave af i40 med automatgear, så skal du gøre det fordi du ønsker en yderligere køreglæde med bilen. For selv med manuelt, kører den rigtig dejligt, og de lange gear gør at du ikke får ”koblings knæ”.

 

Så personligt synes jeg, at der ikke er behov for en automatgears udgave, men jeg lader valget være op til den enkelte.

 

Fakta

Mærke/Model: Hyundai i40 1,7 CRDI 136 hk aut

Motor: 1,7-liters turbodiesel, R4
Gearkasse: 6-trins automat gearkasse
Karosseritype: Stationcar
Siddepladser: 5
HK/Moment: 136/325
Topfart: 190 km/t
0-100: 12,0 sek.
Km/l: 17,9 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 449,995 kr.

 

Udstyrspakke: Premium + glastag + 18″ fælge (40.000 kr i alt), samlet pris for demobilen = 449,995 kroner (kørt 2.000 km)

 

Vores valg af Hyundai i40 1,7 CRDI

 

Hyundai i40

 

Hyundai i40 1,7 CRDI overordnet set
Når du kigger på din i40 udefra, kan man på formen godt forveksle den med den nuværende Toyota Avensis i stationcar udgaven. Bilerne har næsten samme identitet udefra, både på tagets form og på vinduernes linjer.

 

Hyundai i40 er en stor stationcar, og for dem af jer der ikke har prøvet den endnu, vil I nok blive overrasket over hvad koreanerne kan tilbyde af bil nu til dags.

 

Kvalitet og køreglæde er meget lig det du finder i andre biler i denne klasse, som Opel Insignia og VW Passat. Hvor bilerne i de andre klasser mindre meget om andre biler i deres eget modelprogram, skiller i40 sig ud.

 

Når du træder ind i i40, bliver du modtaget af et display med mange blå farver, som man ikke har oplevet før. Ligeledes får du spillet en lille melodi hver gang du sætter dig ind i bilen og lukker døren, eller efter endt køretur. Om man er til sådan noget asiatisk musik eller ej må være op til den enkelte, men jeg synes nu det havde sin charme.

 

Hyundai i40 skal nok komme ind på markedet og sætte sit præg i konkurrencen mod de andre biler. For nå først den har slået sig fast hos folk, tror jeg godt den kan ende med at blive en hård konkurrent med sine mange nytænkende detaljer.

 

Så derfor skal du vælge
Skal du ud og vælge dig en i40 1,7 CRDI, så synes jeg sagtens du kan vælge den 115 hestes udgave. Men jeg må dog sige, at den store udstyrspakke er de ekstra penge værd.

 

Kvalitetsfornemmelsen er bare Så meget bedre i de varianter med det store udstyr. Så spar pengene på motorsiden, og brug dem på udstyret i stedet for, så får du dig en bil du garanteret bliver glad for.

 

– Du skal dog være opmærksom på, at de lange gear gør, at bilen har en anelse turbotøven før at kræfterne bliver sluppet løs.

 

Modelvarianter:
1,6 GDI (Benzin)
2,0 GDI (Benzin)
1,7 CRDI 115 hk (Diesel)
1,7 CRDI 136 hk (Diesel)

 

Startpriser, manuel:
1,6 GDI (Comfort) 299,995 kroner
2,0 GDI (Style) 369,995 kroner
1,7 CRDI 115 hk (Comfort) 329,995 kroner
1,7 CRDI 136 hk (Style) 379,995 kroner

 

[nggallery id=744]