Hjem » Biltest » Biltest: Range Rover Evoque

Biltest: Range Rover Evoque

Evoque ser godt ud og kan klare mosten

Range Rover Evoque

 

Vi tester Range Rover Evoque
Første gang jeg ser en Range Rover Evoque live tænker jeg, at den bør holde sig væk fra det den skal ud på nu. Det hele foregår i Riga med høj sne og barsk terræn under Michelin dæktest arrangementet.

 

Evoque ser nemlig godt ud, så godt at den passer bedre inde foran en café i storbyen, hvor den kan holde og se godt ud. Tiden hvor Land- og Range Rover’e var kantede og kedelige er slut. Og blandt bakker og træer overrasker den mig, og ændre fuldstændig mit syn på bilen.

 

Lille motor i stor bil
Tilbage i Danmark, har jeg nu fået en udgave i hånden. Under hjelmen findes en 2,2-liters turbodiesel som yder 190 hestekræfter. Det lyder ikke af meget i en bil af denne størrelse, og jeg forventer derfor heller ikke det vilde af den. Men med et moment på 420 Nm, er der alligevel et godt skub i bilen!

 

Da jeg nærmer mig den store bil, fanger mine øjne hurtigt pressebilens nummerplade. Bogstaverne som danner ordet ’EVOQUE3’ fanger mine øjne, og giver mig et lille tegn om hvor meget blærerøvs-gen den her bil virkelig har.

 

Da jeg åbner bilen, tændes forlygterne. Xenonlygterne i de frække lygtehuse får den til at fremstå piv fræk i den mørke solnedgang, som bag forhandleren danner en orange himmel. Jeg nærmer mig og åbner døren, hvor en kabine i sort/rød læder matcher bilens ydre.

 

Store lædersæder med støtte som var det sportssæder, griber om mig når jeg sætter mig ind og finder mig til rette. Når jeg sætter tænding på og starter den, kommer lyden fra en dieselmotor frem. Lyden fra en stor V8 kunne være fedt til den her bil, men denne er jo klart mere økonomisk.

 

Jeg kigger lidt rundt, for at finde ud af hvor gearstangen gemmer sig, men opdager hurtigt at den kommer frem i midterkonsollen i form af en rund knap der ’popper op’. En feature jeg ikke lige har set før i andre biler, som er med til at skille Evoque ud fra mængden.

 

Afsted mod Amager mærker jeg en firehjulstrækker, spækket med detaljer og en kvalitet jeg ikke havde troet på fandtes i denne bil. Rattet er super lækkert læder, dejligt at holde på og føles meget let. Og selvom det er første gang jeg kører en Evoque, er rattets forholdsvis mange funktioner overskuelige.

 

Midterkonsollen i Evoque er virkelig blæret. Øverst har man en 8” skærm, som fungerer som bilens informationscenter. Her kan den sættes op på et HAV af forskelligheder via touch tryk. Et interface der er
meget nemt at finde rundt i, og som har intelligens højere end jeg først regner med.

 

Under skærmen er der en sektion med cd-afspilleren samt klimaanlægget, som er placeret på skrå da midterkonsollen fortsætter ud mellem de to forreste personer i bilen, indrammet i to børstede stål kanter. Længere nede har du gearvælgeren, som er denne store runde knap. Den skifter du gear med, ved at dreje den fra side til side. Dernæst kan du vælge undervognens opsætning, med alt fra normal vej til terræn hvor en af funktionerne blandt andet får lyset i instrumenteringen til at ændre sig til rød. I bunden har du en stor aflægningsplads samt et bredt armlæn.

 

Fuld af detaljer
Noget der for alvor tænder mig ved Evoque, er kabinen. Så mange detaljer hvor finishen er så vellavet, har jeg ikke oplevet før. Her er der intet plastik, men læder med sygninger.

 

Et stykke af panelet synes jeg minder ret meget, om hvad du finder i en Ferrari med måden det ser ud på. Den virker bare så komplet, med måden dørsiderne, sæderne og det hele matcher hinanden på.

 

Det klart fedeste ved Evoque, er anlægget. Det har 11 højtalere, subwoofer og yder hele 380W! Diskanterne og bassen i dørene spiller helt fantastisk. Og så kan det via bilens interface sættes op på tre måder, hvor både bas, diskant og sub kan indstilles. Dét har jeg heller ikke set før, men er med til at det virkelig spiller fantastisk! Mere velspillende anlæg, har jeg ikke højt før i en bil.

 

Skuffer på tre punkter
Men inden at denne test bliver alt for stor ros til Range Rover Evoque, så har den jo selvfølgelig også nogle svagheder. En funktion på Evoque, som jeg holder meget af, er den elektriske bagklap. Den kan åbnes på både nøglen og inde fra bilen – men desværre kan den ikke lukkes igen på samme måde. Derfor er du nød til at gå ud og trykke på knappen på klappen, før den lukker igen. Ret ærgerligt!

 

Tilmed har du nogle kæmpe store sidespejle på Evoque. Jeg oplevede at et par små drenge fik ”gemt sig” bag de store spejle, da jeg skulle dreje ind af en indkørsel.

 

Og sidst men ikke mindst. Hvis du skal ud og have anskaffet dig en Evoque, så køb den med bagdøre. Selvom sædet er kørt helt frem, skal du ikke have en for stor bagdel før du får problemer med at komme ind bagi. Ikke helt så praktisk igen.

 

Vender hoveder
Overall er Evoque en bil der vender hoveder. Mange giver dig tommel-finger-op, og jeg oplevede nogle personer fortælle mig, at jeg havde en fed bil. Det skyldes nok også den røde lakering, som gør den ekstra flot ud over xenonlygterne i fronten.

 

Med Evoque får du uden tvivl en fed firehjulstrækker, som sagtens kan klare barsk terræn. Det oplevede jeg selv, i Riga.

 

Og med sine over 50 priser verden over, er der ingen tvivl om at bilen allerede har mange fans – jeg er en af dem!

 

 

Tjek også

Mercedes-Benz

Biltest: Mercedes-Benz A200 – Kompakt hatchback i teknologitrumf

Træd indenfor i kabinen. Sæt dig godt til rette i de alcantara beklædte sæder. Notér ...