Hjem » Biltest » Biltest: BMW M5 F10

Biltest: BMW M5 F10

Selvom det ikke blev en lang test, var det alligevel nok til at give lidt indtryk

 

BMW M5 F10

 

Mit møde med M5
Selvom dette ikke er en fuldstændig biltest af den nye BMW M5 F10, så skal du alligevel ikke snydes for mine timer bag rattet i denne monster-sedan.

 

Vi sidder godt trætte på vej hjem fra dette års Danmarks Hurtigste Bil på flyvestation Vandel, hvor muligheden for at prøve den nye BMW M5 F10 pludselig opstår. En fuldstændig omvæltning af kroppen går i gang, fra at være utrolig træt og udmattet, til at blive spændt og forventningsfuld. For hvis der findes nogle biler, som jeg inderligt har håbet på at kunne prøve, så er det denne super fede sedan fra BMW.

 

Ved første øjekast, er den egentlig ikke helt så vild at se på som den kunne have været. Den grå lakering med det tilhørende blå-røde-lyseblå strafering, virker bare på mig som om at man prøver at holde den neutral, men noterer kendere om, at det ikke bare er en 5-serie med M-kofangere.

 

Da jeg åbner døren og sætter mig ind, får jeg en kort instruks i hvordan den virker. Den har nemlig flere knapper rundt om gearstangen end normalt, og det kræver en instruktion i sig selv. Det viser sig dog hurtigt, at de kun handler om at gøre bilen mere sporty og ”farlig”, som jeg har hørt for mange dårlige historier om tidligere, til at jeg vælger at begive mig ud i at justere på dem.

 

Når BMW M5 F10 er i gang, føles den utrolig tung. Grebet fra de brede dæk og store hjul er med til, at man lige skal bruge lidt flere kræfter på at håndtere bilen, end først antaget. Lyden fra den store V8-motor ude i fronten kan tydeligt høres. Turboerne hviner, og der skal egentlig ikke ret tryk på pedalen til, at den øger farten.

 

Den syvtrins gearkasse i M5 skifter usandsynlig hurtigt. Det er helt vildt som man nærmest ikke når at trykke på gearskifteren, før den har rykket op i gear. Samtidig giver det et ryk i bilen, som man lige skal vende sig til.

 

Når du rammer et langt lige stykke og trykker på pedalen, omdanner den ellers ”neutrale M5” sig til et brunstigt monster. Den er hammer hurtig! Motoren brøler, den laver et knald ikke hver gang, men hver eneste gang du skifter gear. Og den bremser lige så hurtigt igen.

 

BMW M5 F10 er en avanceret bil at køre. Du sætter dig ikke bag rattet den første time, og kan køre den friskt rundt. Det er en bil du lære med tiden.

 

Jeg skynder mig ud på min location og tager nogle hurtige billeder, og så er det ellers tilbage med bilen igen. Et par timer blev det til, og jeg kan nu skrive BMW M5 F10 på mit CV af prøvekørte biler…

 

 

Mærke/Model: BMW M5 Sedan
Motor: 4,3-liters twin turbo V8 benzin
Gearkasse: 7-trins automat gearkasse
Karosseritype: Sedan
Siddepladser: 5
HK/Moment: 560/680
Topfart: 250 km/t
0-100: 4,3 sek.
Km/l: 10,1 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 1.986.700 kr.

Ekstraudstyr: N/A

 

 

Tjek også

BMW 3-serie præsenteres med nye spændende motorvarianter

Den nye BMW 330e Sedan har en elektrisk rækkevidde, som er 50 procent længere end forgængeren samtidig med, at brændstofforbruget og CO2-udledningen er reduceret med mere end 10 procent. Bilen kan nu køre 60 km* på ren el. Ved blandet kørsel kører den 58,8 km/l* og udleder kun 39 g CO2per km*.