Hjem » Biltest » Biltest: Hyundai Santa Fe

Biltest: Hyundai Santa Fe

Hyundais ubestridt bedst sælgende model er Santa Fe. Hvor denne generation af Santa Fe skal sælge, viser sig tydeligt i frontgrillen, der dufter røget af american barbecue

Santa Fe introduceredes første gang i år 2001. Siden er den vokset betragteligt og prisskiltet ligeså. Hvis du vil have dig en ny Santa Fe, skal du lægge 659.995 kr. på bordet hos din Hyundaiforhandler. Den sidste model af Santa Fe, kunne du parkere i carporten for 480.000 kr.
Er den pengene værd? Det vender vi tilbage til.

 

Dagens Santa Fe har en 2,2-liters diesel og er i premium udstyrsniveau.

Kan du gætte, hvor Hyundai forventer at skulle sælge Santa Fe i stor stil? Kast et blik på frontgrillen. Foto: Ebbe Sommerlund/Motorjournalisten.dk

 

Hvordan kører den?
Med en egenvægt på 2.600 kg. er Santa Fe en full-size SUV. Det er dog ikke noget du mærker, når du cruiser. Den 2.2-liters dieselmotor har et nogenlunde kraftoverskud og styretøjet er fint direkte.

 

Desværre er servohjælpen overdreven, især ved lave hastigheder rundt i terrænet. Du mister føling med, hvad hjulene laver. Santa Fe’en klarer det rigtig fint i terrænet på trods af dens størrelse og vægt, men mangler noget frihøjde. Santa Fe’en slæber utaliige gange maven over den jyske muld som en sæl på indlandsisen.

 

 

En smule paradoksalt er det, at Hyundai hævder, at Santa Fe er blevet endnu bedre i terrænet end sin forgænger, med 4X4 som standard, når de samtidig har givet den nye koreaner 15 mm. Lavere frihøjde. Er du derfor ude efter hardcore terrænegenskaber, så er Subaru Forester et bedre bud til en lavere pris. På vejen er der komfort for alle pengene, og Santa Fe klarer det fortrinligt på motorvejen med lav støj og blød undervogn.

 

 

Hvordan er kraftværket?
Motoren i Santa Fe er ganske udmærket om end den har noget arbejde foran sig, når den 2,6. tons tunge Santa Fe skal ud ad starthullerne. Nogen raket er den ikke, men trækket er jævnt og motoren støjsvag. Den automatiske gearkasse skifter blødt og på de rigtige tidspunkter.

Hyundai Santa Fe klarer udfordringerne udmærket, men mangler frihøjde. Foto: Ebbe Sommerlund/Motorjournalisten.dk

Hvordan er kommandocentralen?
Her i kabinen manifesterer Hyundai, at vi ikke længere skal se Hyundai som et budgetmærke. Her er der sket meget! Kvalitet og finish er god og designet nydeligt. Med standardudstyr som en 7” skærm i instrumentbordet, bagsæder der kan rykkes frem og tilbage og justere ryglæn samt syv sæder, hvoraf de to sidste sæder kan slås op efter behov viser, at Hyundai har skruet op for charmen i Santa Fe.
Selv i laveste udstyrsniveau, Style, er der udstyr an mass. F.eks. to-zone klimaanlæg og den 7″ skærm.

 

Skal du købe den?
Skal du have en syv-personers SUV, der er udmærket i terrænet, så er Santa Fe en god kandidat, hvis du vel at mærke kan forlige dig med logoet på bagsmækken.

 

Har du omvendt ikke brug for de syv sæder eller vægter kabinedesign og materialer ligeså højt, som du vægter pris, men gerne vil kunne skyde genvej gennem et 4X4-anlæg, så gå efter den billigste Forester, der koster lige under 400.000 kr.

 

Har du ikke brug for terrænegenskaber men syv sæder, så kig på MPV’er som f.eks. Mazda 5, der starter ved 254.000 kr.

 

Om verden er klar til en million-Hyundai vil vise sig, når Hyundai inden længe introducerer den endnu større Grand Santa Fe, der forventes at komme tæt på. Kvaliteten i Santa Fe er god, og du får stadig fem års garanti uden kilometerbegrænsning.

 

Santa Fe er blevet mere luksus end budget. Du får rigeligt med udstyr i Style, så gå efter den billigste Santa Fe. Det vil også mínimere dit værditab.

 

PLUS
Meget standardudstyr,  kabine og indstillingsmuligheder på bagsædet, 5. års garanti

MINUS
Pris, frihøjde

 

Fakta:
Mærke/Model: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI
Motor: 2.2.-liters R4 turbodiesel
Gearkasse: 6. automatisk
HK: 197
Moment: 436 nm.
0-100 km/t: 10 sek.
Topfart: 190 km/t.
Km/l: 14,5 km/l (oplyst forbrug)
Udstyrspakke: Premium

Samlet pris: 739.995 kr.

 

Tjek også

Alfa Romeo Stelvio

Biltest: Alfa Romeo Stelvio – Køreglæde i en SUV

Baghjulstræk, 180hk og paddleshifters længere end Langeland – Ikke nødvendigvis ingredienserne til en SUV, men ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *