Hjem » Biltest » Biltest: Honda Civic

Biltest: Honda Civic

Endelig er Civic blevet attraktiv igen

 

Honda Civic

 

Civic er blevet attraktiv igen
Der var engang hvor Honda Civic var en meget pæn og populær bil. Jeg snakker om Honda Civic tilbage i starten af 90’erne til slutningen af 90’erne, hvor modellerne EK og EG udkom i forskellige varianter som Hatchback, sedan og coupé. Samtlige modeller var ret populære, hvilket de stadigvæk er i allerhøjeste grad verden over.

 

De følgende år begyndte Civic at se anderledes ud. Den blev større og mere rummelig, men mistede samtidig det fede design, og den blev aldrig helt så cult som førhen. Nu var det mere det lidt ældre publikum den ramte, og det seneste skud på stammen lignede næsten et rumskib i mine øjne.

 

Reklamerne talte sandt
Derfor var det ikke med den vildeste forventning, da jeg første gang hørte om at der skulle komme en ny Civic. Jeg frygtede at den ville arve flere underlige designelementer, som kun ville gøre den endnu mere frastødende.

 

Og med ord i reklamerne som ”frækt design” og ”sporty køreegenskaber”, var jeg end ikke overbevist. Men da jeg så den visuelt, var historien en helt anden.

 

Endelig havde Honda lavet en Civic, der begyndte at se fræk ud igen. En bil der, lignede en bil. En bil med kant og charme. En bil jeg kunne lide! Den aktuelle Civic er nemlig kommet i en ny udgave, som er ekstra orienteret til føreren. Det mærker du rigtigt i kabinen, hvor hele instrumentbordet er rettet mod dig bag rattet.

 

Lækkert interiør!
Materialevalget i kabinen er lækkert. Det er lækkert at se på, og lækkert at røre ved. Man fornemmer en høj standard, af en model der ellers ikke har noget ekstraudstyr.

 

Du kan godt mærke at Civic har asiatiske rødder. Sæderne er en anelse smalle. Men de er gode til sådan en som mig, der ikke er for bred. De støtter godt, og du sidder dejligt i dem. Det er tæt på at være de lækreste stofsæder, i en standard bil som jeg har prøvet.

 

Yderst velfungerende gearkasse
Noget af det helt vildt fede ved Honda Civic. Det er gearkassen. Den sekstrins gearkasse virker så gennemarbejdet og komplet.

 

Ved hvert eneste gearskifte falder den i hak med det samme, og man kan godt tro at den ikke allerede er i gear når man skifter. Virkelig et punkt ved denne 1,8-liters Sport udgave, jeg tager hatten af for.

 

Bedre røv
Hele vejen rundt i kabinen er der lækre detajler, og kabinen er meget rummelig. Designet på bagenden her forbedret meget fra den tidligere Civic.

 

Bagklappen led en del med udsynet bagtil med den skinne i bagruden, som bruges delvis til spoiler og delvis bremselygte. I den nye Civic er den blevet smallere og sidder lavere, som giver dig et meget bedre udsyn end førhen og et bedre udsyn end andre Honda modeller som Insight og den nye CR-V.

 

Bagklappen åbner højt
Når du åbner bagklappen på den nye Honda Civic, skal du ikke være for lav. Jeg er ret høj, og selv med min højde skal jeg ikke bukke mig overhovedet, for at stå under den.

 

Det kan man godt opleve med nogle hatchback modeller, men slet ikke med Civic. Bagagerumspladsen er også god. Der er meget plads, og det kan udviddes ved at hive op i den plade, som deler bagagerummet op i to rum. Det gøres også ret nemt og er meget funktionelt!

 

Slå “Econ” fra
Køreegenskaberne i Civic er fede. Den lever faktisk op til sine reklamespots. Styretøjet er ret direkte, der skal ikke meget drej på rattet til, at bilen følger med.

 

Speederresponsen øges ved at trykke ”Econ” knappen ind, men motormæssigt er der ikke den store forskel. Motoren er dog dejlig støjsvag i 1,8 Sport, og støj fra dæk og vind er blevet forbedret fra den tidligere Civic.

 

Ikke så vild som den gang
Den nye Honda Civic er for den unge familiefar, som savner en ny japansk racer til familien. Ham som vil have de gamle køreoplevelser tilbage fra den gang hvor V-Tec var det helt hotte. Det nye I-Vtec som der står i bagruden, har dog langt fra samme brutale effekt ved de høje omdrejninger, som i en Civic af ældre dato.

 

Tilgengæld har den et mere konstant og lækkert træk. Og med ”Econ” aktiveret, går den fornuftigt på en liter benzin! Jeg kunne godt forestille mig denne udgave af Honda Civic gik hen og blev cult igen nogle år ude i fremtiden. Specielt hvis den ender med at komme i en sedan eller coupé udgave.

 

Måske endnu mere cult, når den kommer som en hidsig Type-R!

 

Fakta

Mærke/Model: Honda Civic Sport
Motor: 1,8-liters
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 142/174
Topfart: 174 km/t
0-100: 9,4 sek.
Km/l: 16,4 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 282,900 kr.

Ekstraudstyr: Sportspakke som giver 17″ alufælge, Fartpilot, Start/Stop, LED Kørelys, Bagspoiler, Bakkamera, Læderrat mv.

 

 

Tjek også

KIA Stinger GT

Lyntest: KIA Stinger GT – Premium cruiser på budget

Med et udseende der får alle til at dreje sig efter den, burde bilen have ...