Hjem » Biltest » Test: Alfa Romeo Giulietta giver klassen baghjul

Test: Alfa Romeo Giulietta giver klassen baghjul

Giulietta har en af klassens bedste undervogne med massere af bid i forhjulene, der mest af alt minder om Ford Focus ST

Alfa Romeo Giulietta er et forfriskende bekendtskab, der skyder italiensk temperament og køreegenskaber ind i Golfklassen. Desværre er Multi-air- motorerne tørstige.

Efter fire år på det danske marked er Alfa Romeo klar med en faceliftet Giulietta. Et beskedent et af slagsen. Det er blevet til et par små ændringer udefra: Mørktonede forlygter, og så har man fjernet den øverste bjælke i Alfa-trekanten, også kaldet scudettoen. Indefra er det bl.a. blevet til et opdateret InfoTainment-system med bedre navigation og nye materialer på kommandobroen.

Fra fodgængeren

Som ejer af en Alfa Giulietta kan du glæde dig over, at du gør noget godt for andre i trafikken, uden rigtig at gøre noget. De kan nemlig nyde de bløde linjer, og specielt den lækre bagende med de velkendte baglygter. Alfa Romeo Giulietta er stadig den flotteste bil i Golfklassen.

Den er overraskende komfortabel og stadig habil i kurverne. Forhjulene har masser af greb og bagenden kan sagtens slippe underlaget i de langsomme sving. Den slags herligheder skal du normalt til GTI’er, og i særdeleshed Ford Focus ST, for at finde.

Fra passageren

Inviter nogen med på passagersædet, og de vil lægge mærke til det stilsikre interiør med de klassiske to instrumenthuse til speedometer og omdrejningstæller. Der kunne dog være brugt bedre materialer. Kvaliteten er ikke helt på højde med rivalerne. Testbilen er udstyret med den såkaldte QV-pakke, hvor både sæder, himmel og instrumentbord er sort.

Læs også: Her er Ferrari 458 Speciale Aperta

Passageren vil måske overraskes over, at affjedringen faktisk er rigtig behagelig, og at kabinen i øvrigt er støjsvag Efter lidt tid vil passageren måske opdage, at sæderne ikke just er de bedste af slagsen. De er hårde, og hvad der burde være en lændestøtte går langt op midt på ryggen.

Fra chaufføren

Det har altid været hér, at en Alfa for alvor skulle opleves. Efter Fiat købte Alfa i 1986 fik de stor succes med Alfa Romeo 156 i slutningen af 90’erne, der blev kåret til årets bil i Europa. Siden er Alfa blevet kritiseret for at være blevet mere Fiat end Alfa bag rattet.

Læs også: Kommende VW Polo GTI får større motor og flest heste med manuelt gear

156’eren fik i 2005 efterfølgeren 159.Den var noget større og tungere, og benzinmotorerne var ikke udviklet af Fiat/Alfa, men alle på nær V6’eren fra General Motors. Det gjorde livet surt for 159, der aldrig blev nogen succes.

Heldigvis er Giulietta blevet mere italiensk i motorrummet, og den er sjov bag rattet!

Veloplagt Multi-Air

Testbilens kraftværk har ikke noget at gøre med GM. Det er Fiats 1,4-liters Multi-Air-motor med 170 hestekræfter, der trækker fremad. Motoren har en god speederrespons og hænger ikke i omdrejningerne som mange andre turbomotorer.

Sæt DNA-vælgeren i D for Dynamic, og lad den blive der! I Normal føles motoren sløv og uoplagt, hvor den i Dynamic har væsentligt mere overskud.

Motorlyden har ikke samme rullende brøl som de gamle NORD-motorer, men den er ikke kunstigt frembragt og lyder fin. Styretøjet er direkte, men desværre lidt for tungt i Dynamic-indstillingen.

Læs også: Biltest: Seat Leon Cupra

Her mærker man, at Giulietta efterhånden har fire år på bagen. Konkurrenterne har nemlig fundet ud af, at chaufføren selv vil bestemme vægtning af styretøj, speederrespons osv. uafhængigt af hinanden. Det burde man også kunne i en Alfa Romeo, der stadig slår sig op på at være en ‘driver’s car’.

Viljestærke forhjul

Alfa Romeo Giulietta har en af klassens bedste undervogne. Den er overraskende komfortabel og stadig habil i kurverne. Forhjulene har masser af greb og bagenden kan sagtens slippe underlaget i de langsomme sving.

Den slags herligheder skal du normalt til biler som Ford Focus ST, for at finde. I de hurtige kurver kan man mærke, at man har været nervøs for at sende folk på skovtur.

Derfor er der desværre noget understyring og et restriktivt ESP-system, der i øvrigt griber kluntet ind, selv i Dynamic, og kan ikke slås fra. Øv!

Vi synes

Alfa Romeo Giulietta er en bil, der skiller sig ud, og som folk lægger mærke til. Den kører sjovere end konkurrenterne, men desværre skuffer Multi-Air-motoren i sparsommelighed. Vi havde et snitforbrug på 12 km/l, og ved 120 km/t. kører du ikke mere end  12-13 km. på en liter. Det er ikke godt nok.

Prismæssigt lander Giulietta i Audi-arena. Audi A3 har bedre materialer i kabinen og mere sparsommelige motorer. Og så starter en 150 hestes variant ved det samme som Alfaen. Som samlet pakke er Audien mere attraktiv, selvom den bestemt ikke er lige så sjov.

Giulietta får efter planen præsenteret en storebror, Giulia, i 2015. Vi glæder os!

De Tørre Tal

Mærke/Model: Alfa Romeo Giulietta
Motor: 1,4-liters R4 Turbo
Gearkasse: 6.- trins manuel
HK: 170
Moment: 250 nm. /2.500 rpm.
0-100 km/t: 7,8 sek.
Topfart: 250 km/t. (Elektronisk begrænset)
Km/l: 17,5 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 339.900 kr.

Ekstraudstyr: Udsynspakke (5.000 kr.), Pakke QV Sportiva (45.600 kr.), Xenonforlygter (20.000 kr.), Metallak (6.500 kr.), DAB-radio (2.500 kr.), Bose lydanlæg (12.000 kr.), Sædevarme for (4.600 kr.), Parkeringssensor for og bag (7.500 kr.)

Pris inkl. ekstraudstyr: 444.600 kr

Tjek også

Flertal ønsker lovgivning om sommer- og vinterdæk

Et flertal af de danske bilister mener, at det bør være lovpligtigt at køre på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.