Hjem » Events » Anmeldelse: Fast & Furious LIVE i Royal Arena

Anmeldelse: Fast & Furious LIVE i Royal Arena

Filmbiler og kunstige biler lavede røg og action i Royal Arena, til Fast & Furious LIVE

Der var lagt op til masser af action og underholdning for alle biltosser, da Royal Arena blev omdannet til en levende film, da Fast & Furious LIVE gæstede Danmark. Det foregik hele weekenden, hvor der allerede var shows fra om fredagen. Vi var med, og kiggede nærmere på det kæmpe setup, som det eneste medie i Danmark.

Uden for Royal Arena var der ikke meget som bar præg af, at der indenfor var proppet med hurtige biler. Her savnede vi måske lidt, at man havde sat et par telte op, bannere eller måske inviteret nogle af de mange bilklubber vi har her i København, til at vise deres biler frem.

Om aftenen den ene dag, kom dog to danske replica-biler forbi, og gav et lille ræs ude foran. Ellers var der kun de mange show-lastbiler at se, som blev brugt til at fragte det tons tunge udstyr og alle bilerne, med rundt i verden.

Indenfor gik det heldigvis hurtigt, med at komme igennem kontrollen og videre ind for at finde sin plads. Og pladser var der mange af, og til trods for det, så var stort set hele salen udsolgt om fredagen, hvor vi deltog.

Introduktionen

Som det allerførste blev hele scenen fyldt med røg. Herunder kom bilerne ind, så man fik en lille præsentation af hvad der ventede. Der var alt fra de ikoniske filmbiler helt tilbage fra den første The Fast and The Furious film, til de nyeste film i rækken.

Den ultra unikke Lykan Hypersport var desværre ikke med i denne omgang, og den var i mellemtiden blevet erstattet af en rød Opel Speedster.

Showet var med dansk speak, som mest af alt lød som et par disney stemmer. Stemmerne skulle forestille at være fra de to værter, som gik rundt inde midt på scenen, og desværre var oversættelsen meget ringe flere gange, og det trak en del ned på den overordnede oplevelse af showet. Men målgruppen var også mere børnefamilier end voksen “gaderacere”, så med denne opsætning kunne alle følge med.

Første scene: Lastbilen og de mange Honda’er

Første scene dragede referencer tilbage til den allerførste film, hvor teamet af gaderacere lever af at overfalde og stjæle fra lastbiler der transporterer dyrt elektronik.

Mens der på scenen var action i form af en stor lastbil og tre sorte Honda Civic’s samt den ikoniske orange Toyota Supra, kunne man på scenens baggrund følge med i små klip fra den originale film.

Alt i alt satte den første scene hele showet i gang, med masser af fart og action. En af de tre sorte Honda Civic’s blev også smadret under showet, men det var med vilje. Og for at gøre den klar igen til næste show, kunne crewet bag produktionen blot trykke på en knap, og så foldede bilen sine smadrede dele ud på plads igen, så man slet ikke kunne se der var sket noget. Det var ret sejt lavet!

Scene 2: Den brede Mitsubishi Lancer Evolution

Anden scene bød på stor indragelse af publikum. De mange fans havde ved indgangen modtaget en flyer, som de skulle bruge under showet. Den ene side var rød, mens bagsiden var blå.

Under scene 2, var det så tid til at bruge de mange flyers. En bred Mitsubishi Lancer Evolution blev kørt ind på scenen, og den skulle bygges om. Alle fra publikum blev bedt om at vise deres flyers, med den side ud af, som de stemte på ud fra nogle spørgsmål som værterne stillede. Herefter gik et hold af mekanikere i gang med at bygge bilen om, og et øjeblik efter var den klar med ny spoiler, skærme, motorhjelm osv.

Scene 3: LED bilerne

Det var ikke alle biler fra alle film, som var med i Fast & Furious LIVE showet i Royal Arena. Der var et tidspunkt hvor vi måske savnede den lilla Mitsubishi Eclipse cabriolet eller den limegrønne Mitsubishi Lancer Evolution, for ikke at snakke om den lyserøde Honda S2000, guldfarvede Toyota Supra, den røde Mazda RX7 og den grå Nissan Skyline R34 GT-R med de blå striber.

Men det skulle vise sig, at de sidstnævnte kom på scenen under tredje scene. De var dog forklædt som hvide biler, og i dagslys gav det ikke meget mening. Men under showet i mørket, blev bilerne tændt op. De var beklædt med LED lys på hele chassiet, og dannede derved et flot lysshow under kørslen, med direkte reference til anden film i serien, 2 Fast 2 Furious.

SE OGSÅ:

Scene 4: Is og slåskamp

I den næste scene efter de flotte LED-biler, kunne man opleve en reference fra Fast & Furious 8.

Her kom den meget brede grå Dodge Charger ind, som kort tid efter blev afløst af en orange Lamborghini Murcielago. Vi har lidt ‘fun facts’ om Lambo’en, i denne artikel.

Den italienske tyr blev herefter jagtet af nogle onde fyre på snescootere, som man også kan opleve i den rigtige film. En lille tank på bælter kom også til syne, og mens de kørte i cirkler om hinanden, blev der affyret en helt masse skud. En slåskamp afløste den store jagt, hvorefter en torpedo kom ind på gulvet. Den jagtede den orange Murcielago rundt, indtil den stak af ud i backstage området med en eksplosion til følge.

Toppen af en ubåd kom pludselig til syne på scenen. Og herefter kom den brede “ice-charger” ud igen. En jagt skulle begynde, hvor et missil ligeledes blev tilføjet. Den fløj rundt i luften og jagtede Dodge’en, før de alle forsvandt ud af scenen igen.

Scene 5: Heist og biljagt

De fleste af os husker nok filmen, hvor de matsorte Dodge Charger’e i Fast & Furious 5 (FastFive), tømmer den store bankboks og trækker den ned gennem byen med politiet lige i hælene.

Denne scene havde man også valgt at bringe med til Fast & Furious LIVE showet i København, hvor de to matsorte biler kom ind på scenen, slæbende det store pengeskab efter sig! Tre politibiler fulgte efter, og med lyd og lys kørte de efter hinanden, lige indtil at det store pengeskab røj ind i fronten på en af politibilerne, så den blev sat ud af spil.

Efter flere minutters hæsblæsende jagt rundt på scenen, blev det hele sluttet af med en masse kanoner, som skød pengesedler op i luften. De såkaldte ‘dollarbills’ dryssede derefter ned fra loftet i tusindevis.

Scene 6: Tokyo Drift

Der havde været pause i showet, efter mange minutters action og fart. Her havde publikum mulighed for at gå på toilettet og købe noget at spise og drikke, mens der på scenen blev gjort klar til næste episode.

I sjette scene kom der for alvor gang i den, da en masse beton-pæle blev slæbt ind på hele scenen. Nu var der lejnet op til det store sidelænskørsel, da referencen til Fast & Furious Tokyo Drift skulle fyres af.

En blå Nissan Silvia S15 og en grå Nissan 350Z kørte side om side rundt om de mange pæle, nøjagtig som i filmen. De blev til sidst fulgt op af en rød Mitsubishi Lancer Evolution, med noget der ligner verdens største hækspoiler og brede bodykit.

Scene 7: Stunt og manglende superbil

Scene 7 virkede lidt indskudt, som om man skulle fylde tiden ud. Hvilken reference til en af filmene scenen havde, var ikke lige til at vide.

Oprindeligt skulle den meget unikke røde Lykan Hypersport deltage, men den var desværre brudt sammen og sendt på værksted. Derfor var en rød Opel Speedster sat ind i stedet for, som erstatning for den store superbil.

Selve scenen var ganske kort. Opel’en accelererede ned mod stuntmanden, som i allersidste sekund sprang over den i en baglæns saltomortale.

Scene 8: Nu var det tid til gaderæs

En meget ikonisk scene skulle til at finde sted. Den grønne Mitsubishi Eclipse fra den første The Fast and The Furious film deltog, side om side med den sorte Dodge Charger. Som vi alle ved, så går den sidstnævnte bil på baghjul i filmen, og det gjorde den også under showet.

Begge biler var dog ikke ægte, og kun lavet til ren show. Lyset på scenen blev omdannet til at ligne asfalt og en vej i bevægelse, mens der på scenens baggrund kunne ses noget der lignede en lang lige vej, som bilerne skulle køres ned af.

Starten blev sat i gang, og der kom røg under begge biler for at symbolisere en masse hjulspind. Hjulene drejede hurtigt rundt, og amerikanerbilen blev løftet højt op i luften med fronten. “Nede af langsiden” fik begge biler aktiveret deres “Nos” (Nitrous), så der kom lange blå flammer ud af udstødningerne.

Flere fra publikum har efterlyst mere ræs i dette show. Så måske denne slags scener, skulle havde fyldt mere.

Scene 9: Den flyvende Impreza

Den niende scene virkede også en anelse indskudt, da der ikke foregik meget andet end at den Subaru Impreza pludselig kom flyvende rundt blandt publikum. Heller ej her var der tale om en ægte bil, men i stedet en oppustelig version af den lyn hurtige Subaru Impreza, som fra filmen Fast & Furious 7, bliver kastet ud fra en flyver.

Den oppustelige bil var ellers ret godt lavet. Umiddelbart kunne man ikke se, at det var en falsk bil, før man kom tæt på. Den havde dimensioner som en ægte bil, og der var lys i alle lygterne. Dog var der monteret små propeller ved bilens hjul, og den blev fjernstyret under showet, af en person i skjul blandt produktionsfolkene.

Scene 10: Den afsluttende scene

Et vaskeægte show med action, skal afsluttes med action. I den sidste og afsluttende scene, kom den røde Opel Speedster på banen igen. Husk på, at det oprindeligt skulle havde været Lykan Hypersport.

Den lille Opel kom på scenen, og begyndte at køre sidelæns med høj fart. Kort efter blev den fulgt op af intet mindre end tre “Buggy” biler, som alle havde monteret maskingeværer og tung ammo. De fire biler blæste rundt på scenen efter hinanden, hvorefter en stor tung mandskabsvogn kom på banen. Herfra sprang et par soldater ud, som også begyndte at skyde efter den røde Opel Speedster.

Scenen blev sluttet af med en stor tank, som kom ind for at deltage i skyderiet. Men den lille hurtige Speedster endte med at stikke af fra dem alle, da den kørte ud af scenen gennem et hul i væggen, hvor der omkring hullet var en film af en Hercules flyver. Lidt efter sluttede det hele af med, at tanken blev ødelagt af den store flyver, som pludselig kom gennem væggen ind til scenen.

Konklusion: Publikum kunne møde stuntdriverne og se nærmere på bilerne

Efter showet var slut og der var blevet takket af, kunne særlige personer fra publikum, som havde købt ekstra adgang på deres billet, komme ned på scenen og møde alle stuntkørerne, få taget selfies og se nærmere på de mange biler.

Rigtig mange gæster havde købt denne type af billet, og der blev taget rigtig mange billeder af både bilerne med også selfies. Det var dog ikke tilladt at pille ved bilerne, eller åbne dem og lign. Så publikum måtte nøjes med blot at kigge på dem, og stå ved dem, når der skulle tages billeder. Rigtig mange benyttede sig også af, at få skrevet autografer på alt hvad de havde med. En bog med informationer om de mange kørere havde de fleste medbragt, hvor de så fik skrevet autograferne i.

Konklusion:

Hvad synes vi så om dette store show? Fast & Furious LIVE er på vej videre fra Danmark til Tyskland, hvor de allerede i den kommende weekend skal spille selv samme show, i Berlin. Et massivt team står bag denne produktion, som vi fik lov at kigge nærmere på backstage. Alt fra mekanikere til egne kokke og kostumefolk, drager ved hvert show med rundt, når det hele skal afspilles foruden de mange skuespillere og stuntkørere.

Selve showet var meget præget af målgruppen. De to værter på scenen gik rundt til en forudindtalt speak på dansk, der nærmest lød som noget fra en Disney Film. Mange af oversættelserne var utrolig ringe, og præget af at man ikke helt kendte til “miljøet”, når man har siddet og oversat speaket. Til slut siges der f.eks “Godnat” på dansk, hvor man jo på engelsk afslutter et show med at sige “Goodnight”.

Vi er meget glade for at have været med, og fået lov til at sætte et par konkurrencer i gang. Og for de mindste har det helt sikkert været noget af en oplevelse. Vi var imponeret over det store setup og de mange stuntscener samt den vilde kørsel, for det var tydeligt at se, at der virkelig var langt tid og kræfter i koordineringen bag dette store show.

Alt i alt en rigtig fin oplevelse, som klart kan anbefales hvis du har børn i den yngre alder. En stor ros skal gå til teamet af stuntkørere, som konstant var klar på at få taget selfies med de mange fans, og som var meget imødekommende overfor os som medie – og endda som privatpersoner.

Du kan finde alt det sidste nye om Fast & Furious LIVE lige her.

 

Tjek også

Amerikansk bilsamler får første McLaren Senna

Den Amerikanske bilsamler Michael Fux, har netop fået leveret den første McLaren Senna i USA.