En uge er nu gået, i selskab med Opel’s nye Corsa OPC, som har fået sig et facelift. Ikke mange ændringer er sket – men hvordan kørte den?

I sidste uge viste vi et billede af ugens testbil. Vi satte det i omløb på vores Facebook Side, og fik vores medlemmere til at gætte sig frem til, hvilken bil der mon gemte sig bag sløringen. Alle mulige gæt kom ind, nogle mere eller mindre seriøse, men alt fra Toyota Verso til Ford Transit, til BMW E36 (nok en af de mere useriøse af slagsen) til det som det jo var, Opel Corsa OPC Facelift.

VIND: Vind VIP-billetter til Fast and Furious Car Show 2011

eller

VIND: Vind billetter og t-shirts til filmen Fast & Furious 5

En uge tilbragte jeg bag rattet i den lille sporty 1.6-liters turbo bil, og sporty – dét er den! Den nærmeste konkurrent jeg har prøvet, må være Volkswagens Polo GTi, der yder 180 hestekræfter og har DSG-gearkasse. En gearkasse der får bilen til at flyve derud af, næsten helt af sig selv.
Men når det kommer til sporty GTi’er, må jeg sande, at Opel gør det bedre. I Corsa OPC får du et meget mere sporty udseende, der henvender sig til de lidt yngre end jeg vil mene Polo GTi gør, da denne er mere klassisk af attitude end sporty.

I kabinen i Corsa OPC finder du nogle super fede Recaro sportssæder i sort læder, der gør at du sidder rigtig godt fast. Da jeg så dem første gang, fik jeg et deja-vu ved at kigge på dem. For så vidt jeg ved, så sidder der næsten identiske racersæder i Audi RS4 Avant fra 2005 – dét kan vi lide! Bagsæderne er mindst lige så fede, og mine passagerer meldte op til mig under et par testkørsler, at man faktisk sad rigtig godt i dem, der var højt til loftet og benpladsen var fin, på trods af at Corsa ikke er verdens største bil.

Undervognen var noget af det første jeg lagde mærke til, da jeg kørte bilen. For den er hård. Rigtig hård. Normalt, på de OPC-modeller jeg har kørt i, findes der en OPC-knap. Ved at trykke på den, får du en hårdere undervogn, hurtigere speederrespons, mere power fra motoren, og styrtøjet bliver mere kontant. Men i Corsa OPC har du hele pakken med det samme. Og det betyder, at når du kører på et lidt ujævnt underlag, jamen så kan du mærke det i hele bilen og kroppen.
Det er lidt et dilemma man må leve med, ligesom de store sportssæder foran gør, at “vingerne” på toppen af sæderne ofte er i vejen, når du skal tilbage og have fat i selen. Men okay, det er som sagt noget, man må leve med i en sportsbil, der ikke er større end den er – man kan jo heller ikke få te og kaffe i samme kop.

Når alt kommer til alt, er Corsa OPC en fræk lille sag, der gør sig bedre uden på og inden i, end Polo GTi. Hvor Polo GTi kører Volkswagens mere klassiske GTi-look, er Corsa OPC  frækkere og mere henvendt til de lidt yngre bilister.
Motoren, der yder 192 hestekræfter fra en 1.6-liters turbo kværn, giver dig god power i første til fjerde gear. Turboen begynder allerede at slå fra sig ved omkring 1500 omdrejninger, og det sikrer, at du hele tiden, i byen og på små landeveje med sving, har et godt og solidt kraftoverskud til rådighed, hvis du skal bruge det.
På motorvejen synes jeg dog det halter lidt. Men det er karakteristisk ved alle disse små “hot hatches”, som de kaldes i engelsk-talende lande. For når du rammer femte gear, ligger omdrejningerne højt. Og selv i sjette gear kører Corsa OPC med lige under 3000 omdrejninger ved 110 km/t, hvilket giver dig et benzinforbrug på 10-15 km/literen med fartpiloten tændt. Dér savner jeg måske lidt længere gear, så den også ville være god til længere stræk og motorvejskørsel.

Opel Corsa OPC facelift kommer med en startpris på lige omkring 300.000 kroner, som er næsten 30.000 kroner mindre end Volkswagens Polo GTi. Det er dog værd lige at prøve begge biler, hvis man alligevel står og skal vælge mellem en af disse. For selvom jeg er mere til det hårde, kontante og sporty er det jo ikke sikkert at du ville vælge det klassiske og komfortable fra, som en Polo GTi i højere grad står for.
Udstyret på bilen, vi testede, hiver den samlede pris op på 338.745 kroner. Men med i denne merpris får du parkeringssensor bagpå, som er nyttigt, og den super fede metalfarve (Silver Lake), samt teknikpakken der indeholder fartpilot, kørecomputer og elektronisk klimakontrol. Dertil får du AFL-forlygter med halogen kurvelys, som gør at lygterne følger din kørsel når du drejer på rattet, og et super fedt navigationssystem med touch funktion, bluetooth telefon og CD/radio.
Som lidt ekstra lir er ruderne tonet bagi, og baglygterne har fået et lidt mørkere skær, men det er dog standard. Metallak er som sagt også ekstraudstyr. Men den står snorlige i den farve selvom den originale OPC farve jo ér mørkeblå.

Fakta
Mærke/Model
:
Opel Corsa OPC (facelift)
Motor:
1.6 Turbo
Gearkasse:
6-trins manuel
Karosseritype: 3-dørs
Siddepladser: 5
HK/Moment: 192/230
Topfart:
225 km/t
0-100: 7,2 sek
Km/l: 13,7 (blandet kørsel)
Pris: 301.900 kr.
Testbilens pris: 338.745 kr.

The NextGEN gallery with ID/slug: 333 does not exist or is empty.

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published.